Postacie

Ludwik Krempa (1916-2017)

Generał brygady, pilot 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej im. Ks. Józefa Poniatowskiego”

Urodził się 22 stycznia 1916 r. w Sanoku. Po zdaniu matury w 1936 r. w Państwowej Szkole Przemysłowej im. Stanisława Staszica w Krakowie odbył kurs szybowcowy w Bezmiechowej Górnej, uzyskując kategorię „A” pilota szybowcowego. W 1937 r. rozpoczął służbę wojskową w Szkole Podchorążych Łączności w Zegrzu, a następnie został skierowany do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Po ukończeniu kursu pilotażu podstawowego otrzymał przydział do 6 Pułku Lotniczego we Lwowie.

21 lipca 1939 r. został powołany na ćwiczenia dla rezerwistów do Eskadry Treningowej 6 Pułku Lotniczego. Po zakończeniu ćwiczeń nie został zwolniony do domu, lecz krótko przed wybuchem wojny przydzielony do 66 Eskadry Obserwacyjnej. Wybuch wojny zastał go na lotnisku w Tarnopolu. Po ataku Związku Sowieckiego na Polskę trafił do Krakowa, a następnie do Sanoka, gdzie podjął pracę w kopalni nafty w pobliskiej Grabownicy Starzeńskiej.

W maju 1940 r. dołączył do 10. osobowej grupy, która w rejonie Baligrodu przeszła przez zieloną granicę na Węgry. Następnie przez Jugosławię, Grecję i Turcję dotarł do Hajfy, aby 19 sierpnia 1940 r. zostać żołnierzem Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich. Do Anglii dotarł w październiku 1940 r., najpierw do ośrodka lotniczego w Blackpool, a następnie w Newton, gdzie odbywał szkolenie w szkole pilotażu podstawowego 16 (Polish) Service Flying Training School. W czasie trwania kursu, 1 lutego 1942 r. otrzymał promocję na stopień podporucznika.

20 października 1942 r. został przydzielony do 304. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej”, stacjonującego wówczas w Dale w Walii i podlegającego rozkazom Lotnictwa Obrony Wybrzeża RAF. Pierwszy lot odbył 28 października 1942 r. Wykonywał loty bojowe na maszynach Vickers Wellington. Do jego zadań należało patrolowanie, fotografowanie, bombardowanie wrogich okrętów, w tym niemieckich okrętów podwodnych. Uczestniczył także w bombardowaniu portu w Bordeaux. Do lutego 1943 r. odbył 16 lotów bojowych.

Od 10 września 1943 r., już z nową załogą, odbył kolejne 34 loty i zadania bojowe, głównie nad Oceanem Atlantyckim i Zatoką Biskajską. Po odbyciu łącznie 50 lotów (ostatni 21/22 czerwca 1944 r.) został skierowany na kurs dla instruktorów w szkole pilotażu 16 SFTS. Po jego ukończeniu szkolił pilotów na samolotach Airspeed Oxford.

Za czyny bojowe został odznaczony Krzyżem Walecznych i Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari. Po zakończeniu wojny trafił ponownie do 304. Dywizjonu, który wówczas stał się jednostką transportową, a następnie – do rozformowania jednostki w grudniu 1946 r. – służył w 301. Dywizjonie Bombowym „Ziemi Pomorskiej im. Obrońców Warszawy”.

Po zakończeniu służby pozostał w Wielkiej Brytanii. Do Polski powrócił w 1988 r. Postanowieniem Prezydenta RP Andrzeja Dudy z 28 września 2016 r. został mianowany na stopień generała brygady. Awans generalski został wręczony Ludwikowi Krempie osobiście przez Prezydenta 25 listopada 2016 r. w Krakowie.

Zmarł 3 stycznia 2017 r. w Krakowie. Spoczywa w grobowcu swoich rodziców na Cmentarzu Centralnym w Sanoku.

Opcje strony

do góry